11.1 INVOIS
Guru akan menerima buku/bahan dari pembekal bersama dengan
borang pesanan dan invois. Selepas penyemakan dilakukan dan semuanya tercatat
seperti yang diterima, maka pembayaran akan dilakukan. Salinan Invois akan
dimasukkan ke dalam Fail Invois.(Rujuk lampiran 1)
11.2 BUKU STOK
9.2.1 Buku Perolehan
Buku- semua bahan buku direkodkan dalam buku stok ini.(Rujuk lampiran 2)
9.2.2
Buku
Perolehan Bukan Buku-Semua bahan bukan
buku direkodkan dalam buku stok ini.(Rujuk lampiran 3)
Contoh
bahan bukan buku: (CD,carta,peta,model,tranperansi,dll)
9.2.3
Buku
Stok Kewangan 9.2.3.1-Kew 312
9.2.3.2-Kew
313
9.2.3.3-Kew
314
9.2.3.4-Kew
315
*Huraian dan lampiran.esok buat
11.3 ANALISIS
10
Setiausaha
PSS akan dibantu oleh Guru Perpustakaan, Guru Media, AJK Kerja untuk membuat
analisa setiap tahun.
11
Analisa
akan dilakukan pada akhir tahun iaitu pada bulan Oktober hingga November.
12
Jenis
aktiviti yang diperlukan mengikut kelas
11.4 TANGGUNGJAWAB
Guru Perpustakaan dan Media Sekolah-merekod segala bahan
buku
Pengawas PSS/ Jawatankuasa Kerja PSS-Membantu GPMS untuk
merekod segala bahan buku dan memproses buku.
AJK Kerja/Guru BBM-merekod bahan bukan buku
-
menyenaraikan
atau mencadangkan bahan-bahan yang diperlukan oleh setiap panitia pada awal dan
akhir tahun.
11.5 SEMAKAN
STOK
Dilakukan setahun sekali
Pada bulan Oktober hingga November
Guru GPMS, Guru Perpustakaan, Jawatankuasa Kerja PSS.
Disahkan oleh Guru Besar
11.6.
HAPUSKIRA
Bahan-bahan hendaklah disemak dari masa kesemasa supaya
sentiasa kemaskini dari segi pembekalan maklumat. Mana-mana yang kurang sesuai
haruslah dipilih dibuang.
9.6.1
Objektif:
- mewujudkan
1 sistem akauntabiliti dalam pengurusan perpustakaan.
- mengurangkan
kerugian
- memastikan
perkhidmatan awam tidak terjejas
- membolehkan
tindakan surcaj
- mendisiplinkan
pegawai awam.
- menjimatkan
tempat
- memudahkan
penggunaan
- mengelakkan
bahan-bahan yang tidak sesuai sampai ke tangan pengguna.
9.7 PILIH BUANG /
PILIH SIMPAN
Pilih buang bahan yang tidak berguna lagi
Pilih simpan bahan yang patut dikeluarkan dari Pusat Sumber
kerana mungkin lebih sesuai digunakan ketempat lain
9.8 ASPEK-ASPEK
UNTUK PILIH BUANG
9.8.1 Bentuk fizikal
- Kulitnya
koyak, muka surat hilang, jilidannya tanggal, hurufnya luntur (carta lutsinar
dll) tidak lengkap seperti set Ensiklopedia dan permainan
9.8.2
Isi dan
maklumat
- Tidak sesuai
dari segi ejaannyadan perbendaharaan kata
- fakta
dan maklumat tidak sesuai lagi dengan keadaan semasa dan keperluan pendidikan
- maklumat
itu mungkin membingungkan atau menimbulkan kesan negatif
9.8.3 Perkakas yang
rosak tidak ekonomik untuk diperbaiki
- membahayakan pengguna
- tidak sesuai dan tidak berkesan
9.8.4 Bahan-bahan
Tiruan
- sekiranya digunakan akan menimbulkan
masalah
9.8.5 Aspek Teknikal
- suara latar, muzik dan dialog
ilustrasi tidak berkesan
- teknik persembahan tidak sesuai
- maklumat terlalu berkecamuk, terlalu
kecil atau kabur
9.9.
Kuasa
meluluskan hapuskira
- Diluluskan
oleh KPM untuk bahan bernilai RM 5000 ke bawah
- Diluluskan
oleh Perbendaharaan untuk bahan bernilai RM 5000 ke atas.
10.0 Bila hapuskira
boleh dilaksanakan?
- Kecurian
- Penipuan
- Kekurangan
11.0
Proses
Hapuskira
2.0 Lampiran.
No comments:
Post a Comment