Tuesday, June 30, 2020

UNIT 11 - STOK & INVENTORI PUSAT SUMBER SEKOLAH

11.1 INVOIS

 

Guru akan menerima buku/bahan dari pembekal bersama dengan borang pesanan dan invois. Selepas penyemakan dilakukan dan semuanya tercatat seperti yang diterima, maka pembayaran akan dilakukan. Salinan Invois akan dimasukkan ke dalam Fail Invois.(Rujuk lampiran 1)

 

 

11.2 BUKU STOK

 

9.2.1   Buku Perolehan Buku- semua bahan buku direkodkan dalam buku stok            ini.(Rujuk lampiran 2)

9.2.2     Buku Perolehan  Bukan Buku-Semua bahan bukan buku direkodkan dalam buku stok ini.(Rujuk lampiran 3)

            Contoh bahan bukan buku: (CD,carta,peta,model,tranperansi,dll)

9.2.3     Buku Stok Kewangan       9.2.3.1-Kew 312

                                                           9.2.3.2-Kew 313

                                                           9.2.3.3-Kew 314

                                                           9.2.3.4-Kew 315

*Huraian dan lampiran.esok buat        

 

11.3    ANALISIS

 

10       Setiausaha PSS akan dibantu oleh Guru Perpustakaan, Guru Media, AJK Kerja untuk membuat analisa setiap tahun.

11       Analisa akan dilakukan pada akhir tahun iaitu pada bulan Oktober hingga November.

12       Jenis aktiviti yang diperlukan mengikut kelas

 

11.4    TANGGUNGJAWAB

 

Guru Perpustakaan dan Media Sekolah-merekod segala bahan buku

Pengawas PSS/ Jawatankuasa Kerja PSS-Membantu GPMS untuk merekod segala bahan buku dan memproses buku.

AJK Kerja/Guru BBM-merekod bahan bukan buku

-                      menyenaraikan atau mencadangkan bahan-bahan yang diperlukan oleh setiap panitia pada awal dan akhir tahun.

 

11.5    SEMAKAN STOK

 

Dilakukan setahun sekali

Pada bulan Oktober hingga November

Guru GPMS, Guru Perpustakaan, Jawatankuasa Kerja PSS.

Disahkan oleh Guru Besar

 

 

 

11.6.   HAPUSKIRA

 

 

Bahan-bahan hendaklah disemak dari masa kesemasa supaya sentiasa kemaskini dari segi pembekalan maklumat. Mana-mana yang kurang sesuai haruslah dipilih dibuang.

 

 

9.6.1     Objektif:

 

-           mewujudkan 1 sistem akauntabiliti dalam pengurusan perpustakaan.

-           mengurangkan kerugian

-           memastikan perkhidmatan awam tidak terjejas

-           membolehkan tindakan surcaj

-           mendisiplinkan pegawai awam.

-           menjimatkan tempat

-           memudahkan penggunaan

-           mengelakkan bahan-bahan yang tidak sesuai sampai ke tangan pengguna.

 

 


9.7      PILIH BUANG / PILIH SIMPAN

 

Pilih buang bahan yang tidak berguna lagi

Pilih simpan bahan yang patut dikeluarkan dari Pusat Sumber kerana mungkin lebih sesuai digunakan ketempat lain

 

 

 

9.8      ASPEK-ASPEK UNTUK PILIH BUANG

 

9.8.1   Bentuk fizikal

-           Kulitnya koyak, muka surat hilang, jilidannya tanggal, hurufnya luntur (carta lutsinar dll) tidak lengkap seperti set Ensiklopedia dan permainan

9.8.2     Isi dan maklumat

-          Tidak sesuai dari segi ejaannyadan perbendaharaan kata

-           fakta dan maklumat tidak sesuai lagi dengan keadaan semasa dan keperluan pendidikan

-          maklumat itu mungkin membingungkan atau menimbulkan kesan negatif

 

9.8.3   Perkakas yang rosak tidak ekonomik untuk diperbaiki

            -           membahayakan pengguna

            -           tidak sesuai dan tidak berkesan

 

9.8.4   Bahan-bahan Tiruan

            -           sekiranya digunakan akan menimbulkan masalah

 

9.8.5   Aspek Teknikal

            -           suara latar, muzik dan dialog ilustrasi tidak berkesan

            -           teknik persembahan tidak sesuai

            -           maklumat terlalu berkecamuk, terlalu kecil atau kabur

 

9.9.        Kuasa meluluskan hapuskira

 

-           Diluluskan oleh KPM untuk bahan bernilai RM 5000 ke bawah

-           Diluluskan oleh Perbendaharaan untuk bahan bernilai RM 5000 ke atas.

 

 

10.0    Bila hapuskira boleh dilaksanakan?

 

-           Kecurian

-           Penipuan

-           Kekurangan

 

11.0      Proses Hapuskira

 

2.0      Lampiran.


No comments:

Post a Comment

Ramadan